Upravljanje stresom tokom jeseni

26 Oct

 

Postoje ljudi, koji posebno vole jesen, sa drvećem koje je obučeno u mnoštvo boja, sa prijatno svežim vazduhom, nežnim zagrljajem džempera i prijatne pikantne mirise prirode. Ima i onih drugih, koji u jeseni vide samo kraj leta, kraće i tamnije dane, kada treba da se vratimo na stare staze, i ponovo počnemo sa ozbiljnijim radom na poslu ili u školi, kao i višestruko povećavanje zadataka koji se moraju obaviti oko kuće. Sada se obraćamo svima onima, kojima je već unapred hladno i pri samoj pomisli da ujutru moraju da napuštaju svoju toplu postelju i treba da izađu na hladno, jer će im postepeno već nakon samo nekoliko nedelja biti sve teže i teže, i trebaće sve više energije da obavljaju svoje redovne svakodnevne obaveze.

Sezonska melanholija, koja se uglavnom javlja tokom jeseni a završava krajem proleća, može da utiče i na one osobe koje ne pate ni od kakvih psihičkih problema, naročito u hladnijim regionima, gde se broj sunčanih sati drastično smanjuje počevši od nastupanja jesenjeg perioda. U takvim sredinama, ova pojava može da se javi i kod 10% stanovništva, sa pratećim simptomima poput lošeg raspoloženja, bezvoljnosti, slabosti, pospanosti, uvećanja telesne težine i stalnog umora. A ukoliko se to kombinuje sa stresom na radnom mestu ili u školi/fakultetu, to može prerasti u pravu agoniju, kada će se sa teškom mukom dočekati prvi dani proleća sa toplim sunčevim zracima, a u međuvremenu da se pravilno obavljaju sve obaveze i dužnosti.

Kako se to može sprečiti pomoću primene prirodnih sredstava?

Postoje određene metode i rešenja koja podrazumevaju promenu stila života, poput svetlosne terapije, uravnotežene ishrane i redovne fizičke aktivnosti, koji zaista deluju, ali postoje ljudi, koji sve to jednostavno ne mogu da integrišu u svoje živote. Određeni aktivni sastojci biljnog porekla, uz vitamine i minerale mogu u velikoj meri da doprinesu tome, da se uspostavi pravilna ravnoteža stanja uma u baratanju sa stresnim situacijama.

Rhodiolin

Rhodiola rosea je adaptogena lekovita biljka, poznata još i pod imenom zlatni koren, koja predstavlja jedan od osnovnih materija drevne tradicionalne kineske medicine, a u Rusiji i oblasti Sibira se primenjuje već vekovima, ali i u Evropi je poznata i prihvaćena još od početka 18. veka. Kao adaptogena biljka, ne može da se predozira prilikom primene, a pomaže da se uspostavi prirodna ravnoteža nervnog sistema, da se poboljša sposobnost fokusiranja, a u slučaju preopterećenosti od stresa pomaže da se lakše opustimo i odmorimo. Pored toga smanjuje simptome premorenosti i napetosti, dok istovremeno doprinosi poboljšanju koncentracije i mentalnog učinka. Rađeno je više naučnih studija za utvrđivanje dejstva Rhodiola rosea-e: U jednoj od njih, dovodila je do smanjenja negativnih simptoma nastalih usled izloženosti uticaju stresa, a u drugoj se pokazala efikasnom protiv blage depresije, tako da može da poboljša simptome nesanice i psihičke nestabilnosti, kao i da doprinese smanjenju nivoa transformacije stresa i psihičkog opterećenja da se manifestuju u vidu fizičkih simptoma. Proizvod Rhodiolin CaliVite sadrži još i cink, koji dodatno doprinosi zdravom funkcionisanju imunog sistema tokom hladnijeg perioda.

Stress Management

Vitamini B grupe imaju višestruku ulogu u organizmu. Učestvuju u procesima metabolizma poput koenzima, u stvaranju krvi, kao i u pravilnom funkcionisanju imunog i nervnog sistema. Vitamin B6 na primer učestvuje u procesima održavanja normalnog funkcionisanja psiholoških funkcija, kao i za savlađivanju umora, baš poput magnezijuma. Veoma čest nedostatak vitamina B12 dovodi do osećaja stalne premorenosti i bezvoljnosti. Tokom stresnih perioda se obraća manje pažnje na način ishrane, i tada najlakše dolazi do nedostatka vitamina i minerala. Stress Managament je kompleks vitamina B, koji je dopunjen sa vitaminom C i magnezijumom, kako bi pomogao da se i pored prenapetih nerava staloženo, sa strpljenjem i sa dovoljno energije obavljamo svakodnevne zadatke.

Dugotrajna izloženost dejstvu stresa povećava rizik od nastajanja kardiovaskularnih obolenja. Prema jednoj studiji koja je rađena u Poljskoj, kod osoba koje pate od depresije je dokazano došlo do uvećavanja nivoa homocisteina, što praktično predstavlja isti nivo rizika od nastanka srčanih obolenja, kao i visok nivo holesterola. Istovremeno, dolazi i do smanjenja nivoa vitamina B12 i folne kiseline, a iskustva su pokazala, da se uz dodatni unos ovih materija uspešno može smanjiti povišeni nivo homocisteina, kao i faktor rizika od nastajanja kardiovaskularnih obolenja.

Nemojte dozvoliti, da jesenja i zimska tama pobede Vaš organizam, već uz primenu prirodnih sredstava preduzmite odgovarajuće korake da zaštitite sebe i članove vaše porodice i bližeg okruženja.

11

Korišćena literatura i izvori:
Clinical trial of Rhodiola rosea L. extract SHR-5 in the treatment of mild to moderate depression – Darbinyan et al.. Nord J Psychiatry. 2007;61(5):343-8.
A double-blind, placebo-controlled pilot study of the stimulating and adaptogenic effect of Rhodiola rosea SHR-5 extract on the fatigue of students caused by stress during an examination period with a repeated low-dose regimen – Spasov et al., Phytomedicine, Vol. 7(2), pp. 85-89
Double-blind, placebo-controlled, randomised study of single dose effects of ADAPT-232 on cognitive functions – Aslanyan et al., Phytomedicine. 2010 Jun;17(7):494-9.
A randomised, double-blind, placebo-controlled, parallel-group study of the standardised extract shr-5 of the roots of Rhodiola rosea in the treatment of subjects with stress-related fatigue – Olsson EM. et al., Planta Med. 2009 Feb;75(2):105-12
Homocysteine and cognitive functions in bipolar depression – Permoda-Osip A. et al., Psychiatr Pol. 2014 Nov-Dec;48(6):1117-26. doi:

Stres

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: