5 manje poznatih činjenica o vitaminu C

30 Nov

2a

Vitamin C je stekao popularnost prvenstveno kao osnovni dodatak koji se efikasno primenjuje u slučaju prehlade i gripa. Ali pored dejstva jačanja imuniteta, pronađena su i dodatna blagotvorna dejstva, zbog kojih ovaj vitamin dodatno dobija na značaju. Hajde da vidimo pet novih razloga!

1. Pomaže u borbi protiv anksioznosti. Ranije je već dokazano da velike doze vitamina C mogu pomoći regulaciju fizioloških reakcija u slučaju stresa (npr. može sniziti pritisak), ali takođe se može koristiti i kao dopuna pored medikamenata u psihoterapiji kod slučajeva depresije. A uloga u borbi protiv anksioznosti je dokazan i putem jednog ispitivanja.
Tokom studije, srednjoškolci su bili podeljeni u dve grupe, od kojih je jedna dobijala 500 mg vitamina C dnevno, dok su učesnici druge grupe uzimali placebo. Njihov nivo anksioznosti je meren korišćenjem tzv. Bek anketnog upitnika (Beck Anxiety Inventory – BAI) pre početka ispitivanja, kao i dve nedelje kasnije. BAI vrednost kod učenika u grupi koja je dobijala placebo je ostao nepromenjen (ostala je na “srednjoj” vrednosti), dok je kod grupe koja je uzimala vitamin C sa “srednje” vrednosti smanjila na zdraviji “niski” nivo anksioznosti.

2. Doprinosi tome da se ostane u dobroj formi i u starijem dobu. Japanski istraživači su pregledali 655 ženskih osoba prosečne starosti od 75 godina. One su zatim podeljene u 4 grupe na osnovu njihovog nivoa vitamina C od niskog do visokog, i onda su merili njihovu kondiciju. Utvrđeno je, da je grupa sa višim nivoima vitamina C pokazala mnogo bolje vrednosti u slučaju merenja npr. snage rukohvata ili sposobnosti stajanja na jednoj nozi. To može da ukazuje na to, da one žene koje konzumiraju više vitamina C, mogu zadržati veću mišićnu masu tokom perioda menopauze, kada inače mišići imaju tendenciju smanjenja.

3. Može pomoći u borbi protiv katarakte, na osnovu rezultata jedne engleske studije, gde su ispitivali 324 identičnih blizanaca u trajanju od 10 godina, kada su merili unos vitamina C uz pomoć upitnika o njihovim navikama u ishrani. Grupa sa višim unosom vitamina C je imala 33% manji rizik od pogoršanja katarakte, kao i jasnija očna sočiva naspram grupe sa niskim nivoima vitamina C.

4. Podstiče fizičku aktivnost. Jedna naučna studija je utvrdila, da oni gojazni muškarci od 18 do 35 godina starosti kod kojih je ranije dijagnostikovan nedostatak vitamina C, mnogo više vežbaju nakon dodatne suplemntacije istog. Polovina muškaraca je dobijala 1.000 mg vitamina C dnevno, dok je drugoj grupi davan placebo. Na kraju studije su uz pomoć upitnika izmerili, koliko su ispitanici vežbali, i ustanovljeno je, da su pripadnici grupe koja je uzimala vitamin C bili daleko fizički aktivniji, pa samim tim se trošilo i više energije. Džonston (Johnston) institut koji je vršio studiju, je i ranije imao ispitivanja slične tematike, između ostalog i jednu prema kojoj je utvrđeno, da viši nivo vitamina C u organizmu dovodi do sagorevanja više masnoća prilikom intenzivnih treninga.

5. Od ključnog značaja je za mozak. Vitamin C je antioksidant, to je već poznata činjenica, ali možda nije još dovoljno poznato, da je takođe i jedan od ključnih zaštitnika antioksidanata u centralnom nervnom sistemu. Mozak pokazuje jedan od najviših vrednosti koncentracije vitamina C. Isti vezuje slobodne radikale proizvedene tokom aktivnosti mozga, štiteći nervni sistem na taj način. Prisustvo vitamina C u centralnom nervnom sistemu je od tako velikog značaja, da se pretpostavlja da nedostatak igra ulogu u razvoju raznih bolesti nervnog sistema (demencija, Alchajmerova bolest, Parkinsonova bolest).

1b

Korišćena literature i izvori:

Genetic and Dietary Factors Influencing the Progression of Nuclear Cataract – Ekaterina Yonova-Doing et al., Ophthalmology Volume 123, Number 6, June 2016
Effects of Oral Vitamin C Supplementation on Anxiety in Students: A Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled Trial – de Oliveira et al., Pakistan Journal of Biological Sciences 18: 11-18. 2015
Vitamin C supplementation slightly improves physical activity levels and reduces cold incidence in men with marginal vitamin C status: a randomized controlled trial – Johnston CS et al., Nutrients. 2014 Jul 9;6(7):2572-83.
A significant relationship between plasma vitamin C concentration and physical performance among Japanese elderly women – Saito K. et al., J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2012 Mar;67(3):295-301
Old Things New View: Ascorbic Acid Protects the Brain in Neurodegenerative Disorders – Covarrubias-Pinto et al., Int. J. Mol. Sci. 2015, 16, 28194–28217;

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: